Mobilní řídicí systémy pro víceosé aplikace
Mobilní ovládací a řídicí systémy
Mobilní řídicí jednotky Conductix-Wampfler typu ST-89x z produktové řady LJU „Series 8“ jsou kompaktní, programovatelné mobilní řídicí jednotky určené pro řízení 1 až n os pohybu. Obvykle se počet pohonů aktivních v paralelním provozu pohybuje do 3. Další osy pohybu jsou často realizovány formou sekvenčních pohonů, takže pomocí integrovaného frekvenčního měniče slouží nejprve ke spouštění a po ukončení spouštění k natočení transportovaného zboží do polohy příznivé pro montáž. Tyto řídicí systémy jsou určeny pro provoz a řízení definovaného rozsahu motorů v průmyslových a komerčních provozech. Mobilní řídicí jednotka LJU přijímá povolení k akci prostřednictvím povelů, přenášených různými způsoby, tj. plnými a půlvlnnými signály, PWM nebo komunikací po datové sběrnici.
Ovládání pomocí jízdních povelů
Mobilní řídicí jednotky LJU neustále vyhodnocují příchozí povely z řídicí jednotky systému a určují jízdu transportního závěsného systému tak, že ji spojují s aktuálním nastavením parametrů, které je lokálně implementováno v mobilní řídicí jednotce LJU. Tímto způsobem lze v různých částech systému použít různé signály k dosažení požadovaného způsobu jízdy (např. pomalá rychlost při pozicování, vysoká rychlost při přepravě, uvolnění brzdy atd.) Hnací motor je poháněn tak dlouho, dokud řídicí systém nedetekuje platný signál a není přijat povel k zastavení. Externí senzory připojené k řídicím systémům jsou monitorovány a vyhodnocovány nezávisle na řídicích systémech. Potřebná nastavení je možné naprogramovat. Pokud je detekován příkaz k zastavení, řídicí systém vozidlo zcela zastaví. Po zrušení příkazu k zastavení se řídicí systém znovu rozjede podle nastavené doby prodlevy. Stavební bloky pro rozšíření funkční bezpečnosti jsou k dispozici na vyžádání.
Rekuperační brzdění
Pro pomalé zbrzdění vozidla, jeho kontrolované zastavení a šetření brzd nabízejí řídicí systémy možnost rekuperačního brzdění. Rekuperační brzdění řídicím systémem je možné nastavit. Aplikační software a provozní parametry lze do řídicího systému přenášet infračerveně pomocí ručního programovacího zařízení (MU- 705, k dispozici samostatně).
Ukazatel stavu
Řídicí systémy nepřetržitě sledují základní údaje o stavu vozidla a v případě poruchy vydávají prostřednictvím integrovaného displeje diferencované hlášení, a pokud je použito, je prostřednictvím signalizační sběrnice odesláno hromadné hlášení o poruše do nadřazené řídicí jednotky systému. Řídicí systémy jsou vybaveny displejem, který umožňuje snadné a přehledné čtení stavových hlášení nebo chybových stavů.
Dálkové ovládání
U funkcí, jako je ruční pohyb vozidla, lze řídicí systémy ovládat pomocí infračerveného ručního dálkového ovládání. Definované datové záznamy lze do řídicího systému přenášet pomocí ručního programovacího zařízení MU-705.
Tyto datové záznamy se sestávají z:
- parametrů vozidla
- konfigurační tabulky PCM
- tabulky vozidel
Přepínače parametrů a konfigurací vozidel
Přepínače parametrů a konfigurací vozidel slouží k nastavení chování vozidla podle požadavků systému. Lze aktivovat, deaktivovat a nastavovat různé doplňkové funkce řídicího systému. Kladné hodnoty od 0 do maximálně 65535 lze nastavit jako hodnoty parametrů. Rozsah hodnot je u některých parametrů dále omezen.
Konfigurační přepínače jsou součástí parametrů vozidla. Aktivují nebo deaktivují jednotlivé funkce řídicího systému.
Tabulky vozidel
Tabulky vozidel obsahují data, ke kterým mají přístup určité funkce řídicího systému. Tato data jsou přiřazena systému, ve kterém je použit řídicí systém vozidla. Tabulky vozidel se používají k nastavení hodnot, které ovlivňují funkce pohybu a polohování.
Tabulky konfigurace PCM
V příkazovém systému PCM jsou prostřednictvím hardwaru PCM do řídicího systému vozidla přenášeny různé půlvlny. Řídicí systém vozidla je schopen tyto příkazy rozpoznat a podle nich upravit své chování. Konfigurační tabulka PCM definuje, jak se řídicí systém vozidla chová při příkazu PCM.
FAQs
Často kladené otázkyKolik os je myšleno, když se řekne víceosý?
Označení "víceosý" os především znamená, že jsou současně aktivní alespoň 2 osy pohybu, nejedná se tedy o konrétní číslo. Typickým příkladem může být například linka EMS, kde vozidla mohou začít se spouštěním funkce transportu do definované výšky již při jízdě vpřed. Je to typická situace při příjezdu k montážnímu pracovišti podél výrobní linky. Pokud byste přece jen přidali otáčení přepravovaného zboží, např. karoserie automobilu, pro lepší přístup k pracovnímu místu, jednalo by se již o tříosé řešení. Samozřejmě byste si mohli vystačit i s 2osou řídicí jednotkou, ale postupné provedení znamená čas navíc, než se nastaví a připraví. Rozhodnutí o tom, kolik os nakonec zvolíte, tedy závisí na více faktorech. Obvykle většina aplikací pracuje s nastavením až 3 osy a má tak vždy pohyb navíc oproti postupnému provedení.