10 let provozu elektrobusů s IPT® Charge

31.05.2012

Sdílet:
Share on Twitter Share on Facebook Share on LinkedIn Share by Email

Především pro městskou hromadnou dopravu jsou elektrobusy dopravním prostředkem budoucnosti, jelikož díky jejich nízkým provozním nákladům jsou považovány za ekonomicky výhodnější než autobusy na zemní plyn, hybridní a plně dieslové autobusy. Elektrické zařízení přesvědčuje svojí energetickou bilancí. Nedávná konkrétní studie z USA ukazuje, že vybrané elektrobusy spotřebují energii za cca 9.000 dolarů ročně, provozní náklady (palivo) srovnatelného dieslového autobusu jsou 50.000 dolarů. Nejpozději ve 4. roce provozu se amortizují všechny v tuto chvíli stále ještě vyšší pořizovací náklady jednoho elektrobusu. Tento poznatek má za následek uvedení elektrobusů ve velké míře do praxe např. v mohutně rozvíjejícím se čínském Shenzenu.

Ekonomičnost vozového parku může být zvýšena nejen pomocí hnacího ústrojí, ale také díky správnému způsobu napájení. Pokud je zajištěno pravidelné průběžné nabíjení, mohou provozovatelé vozových parků pořídit levnější autobusy s menšími bateriemi, jejichž deren Zellchemie durch häufigere, aber kleinere Ladungen geschont wird und dadurch länger lebt
Při strategii příležitostného dobíjení je nutné přepravovat nižší hmotnosti, pak nejsou nutné žádné jízdy k výměnné stanici baterií. To má pozitivní dopad na celkové náklady a efektivitu systému. A to ještě není zohledněno odpadnutí emisních poplatků, nižší náklady na údržnu a daňové zvýhodnění.

Conductix-Wamfpler již dlouho ukazuje, jak dobře indukční nabíjení baterií ve veřejné doravě funguje: od roku 2002 je v provozu v městech Janov a Turín celkem 30 elektrobusů s technologií IPT®. Italské dopravní společnosti AMT a GTT sestavili pozitivní bilanci o aplikaci v každodenním používání. Elektrobusy v Turíně jezdí spolehlivě 200 km za den bez delších přestávek na dobíjení nebo nutnosti zamířit do depa.

Autobusové linky s IPT® dobíjecím systémem se osvědčily nejen ekonomicky, ale také z hlediska velmi nízké hlučnosti a nulových emisí.Vzhledem k tomu, že nabíjecí stanice mohou být integrovány skytě, neovlivňují vzhled města ani turistických zajímavostí. Nezpůsobují nehody zakopnutím, netýkají se jich náklady v důsledku vandalismu a poškození hlodavci.

Technologie a dopravní prostředky

Princip je jednoduchý a tím geniální: Indukční Power Transfer - zkráceně IPT® - je energetická přenosová soustava pro elektrická vozidla, která funguje pomocí magnetické indukce. Systém se skládá ze 2 hlavních komponentů: z primární cívky, která je zdrojovým konvertorem spojena s elektrickou sítí a cívky snímače, která je integrovaná do podvozku vozidla. Tato technologie umožňuje bezkontaktní, automatický a efektivní přenos energie.

IPT® sází na krátké, pravidelné dobíjení. Baterie se plně dobijí přes noc a přes den se dle potřeby a možností na vybraných a vybavených stanovištích dobijí o cca 10 – 15 % (dle potřeby), během doby, kdy cestující nastupují a vystupují.Dobíjení např. na konečných stanicích, nádražích nebo křižovatkách zajistí dostatečné pokrytí a tím se ukládaná energie snižuje na minimum.Kapacita baterie tak může být snížena až o 75 % za předpokladu, že vozidlo bez IPT® Charge vůbec dostatečný akumulátor energie uveze, aby tak zajistil denní provoz. Díky tomu je pořízení vozidla na elektrický pohon levnější a jednodušší a prostor pro pasažéry není omezen. Počet nabíjecích stanic je stanoven individuálně na základě velikosti vozového parku a provozní situace. Čím více elektrobusů čítá vozový park a čím větší je počet nabíjecích stanic, tím flexibilnější a v daném případě i kratší je i dobíjení. Pořizovací a provozní náklady se tak rozdělí na více vozidel. Na zastávkách nebo konečných stanicích se mohou elektrobusy během nastupování a vystupování cestujících dobíjet 60 nebo 120 kW. Při nabíjení se přibližují cívky snímače elektrobusu až na vzdálenost 40 mm dobíjecí cívce umístěné v zemi, efektivně je tak ze sítě přeneseno 95 % energie do baterie eletrobusu. Technologie IPT® je v přímém porovnání procesu nabíjení téměř stejně efektivní jako nabíjení pomocí kabelu velmi kvalitních nabíječek, u levnějších provedení nabíječek je často efektivnější.

Více pohodlí a bezpečnosti

Zatímco elektrobus zastaví na autobusové zastávce, aby se automaticky dobil, může řidič z pohodlí svého sedadla na monitoru sledovat proces dobíjení. Tím přinesl Conductix-Wampfler na trh svou již druhou generaci dobíjecí technologie: tento systém je možno ještě lépe než dříve integrovat do stávajícího. Doplněné diagnostické funkce a rozšířené připojení zvyšují pro uživatele transparentost operací. Tím odpadá nejen nepříjemnou manipulaci s těžkou nabíječkou, ale také eliminuje riziko úrazu elektrickým prodem při dešti, sněhu a kroupách.

Negativním příkladem je zde manuál renomovaného výrobce elektromobilů, který je zákazníkům k dispozici v USA. Výslovně varuje před uchopením zásuvky nabíječky mokrýma rukama, před nabíjením za současného stání v kaluži nebo při sněžení. Vzhledem k tomu, že řidič nemusí během nabíjení opustit autobus a tím nemá žádný kontakt s nabíjecím zařízením, není třeba elektrotechnicky školený personál. Rozptylové magnetické pole je prostorově omezeno na bezprostřední okolí cívky.

Výhled od budoucna

Stejnou technologií za stejných provozních podmínek byly nebo jsou, mimo Turína, Janova a projektů ve strojírenství, vybaveny také pilotní a testovací projekty ve veřejné dopravě v Japonsku, Luzernu (Švýcarsko), Lörrachu (Německo), Rotorua (Nový Zéland), Utrechtu (Holandsko) a také v Los Angeles a městě Chattanooga (USA). U elektrických hnacích ústrojí neexistuje v tuto chvíli žádná plnohodnotná alternativa. Zvýšování cen ropy sebou nese i zvýšení cen zemního plynu, které na sebe jistě nenechá dlouho čekat. Také s ohledem na mezinárodní emisní legislativu nelze než elektrobusy doporučit. V Kalifornii musí již nyní počet bezemisních dopravních prostředků odpovídat 15 % všech dopravních prostředků v městském provozu. Také v některých megapolích v Asii platí nyní omezení používání dieslů. Pokud výjdeme ze stále klesajících cen vozidel a nákladů na skladování, dopadne TCO model stále velmi dobře ve prospěch eletrobusů s průběžným nabíjením. A pokud přičteme rostoucí náklady na snižovaní emisí dieslových a hybridních autobosů, máme velmi jasný výsledek.