Linkový elektrobus s bezkontaktním indukčním nabíjením byl poprvé testován v Nizozemsku

01.10.2012
Bezdotykové napájení elektromobilů

Sdílet:
Share on Twitter Share on Facebook Share on LinkedIn Share by Email

V nizozemském městě s`Hertogenbosch byl poprvé testován v linkovém provozu 12-metrový elektrobus, který je indukčně napájen bez použití kabelu.  „Zelený“ proud zabezpečuje u tohoto autobusu (přebudovaný dieslový autobus Volvo) provoz bez škodlivých emisí. Elektrobus je nabíjen přes noc a také příležitostně během provozu, tím je zajištěn spolehlivý provoz po dobu 18 hodin. Elektrobus urazí denně více než 280 km bez dlouhých přestávek na nabíjení. Příležitostné nabíjení znamená, že elektrobus je na zastávkách nenápadně dobíjen silou 120 kW v řádu minut.      

Inductive Power Transfer - kurz IPT® - je systém pro přenos energie pro elektrická vozidla, která funguje na principu elektromagnetické indukce. Systém je složen z primární cívky ve vozovce, která je napojena na elektrickou síť a cívky snímače, která je umístěna v podvozku vozidla. Systém se vyznačuje vysokým komfortem užívání na straně řidiče a bezpečností.

Nizozemský test přišel v pravou chvíli, jelikož od roku 2014 platí v rámci EU přísnější emisní směrnice. Užitkové vozy, jako např. autobusy musí snížit emise oxidu dusíku o 80 % a snížit vylučování sazí o 67 % oproti stávajícím platným normám. Poptávka po bezemisních vozidlech pro veřejnou dopravu silně stoupá. Elektrovozidla jsou obzvlášť atraktivní, protože v porovnání s autobusy na naftu spotřebují pouze zlomek nákladů. V kombinaci se správnou nabíjecí technologií (i přes vyšší pořizovací náklady) jsou ve střednědobé nákladové bilanci výhodnější než diesly. Nákup indukčně napájeného elektrobusu se dle velikosti vozového parku vrátí do 3 – 4 let.

V britském městě Milton Keynes bude v létě 2013 zprovozněno 8 elektrobusů v linkovém provozu.